Kennis delen
Veel kennis van Kifid, met name als het gaat over de (juridische) beoordeling van klachten, ligt vast in de uitspraken. Deze zijn voor iedereen vindbaar in het uitsprakenregister op de website van Kifid.

In aanvulling op de uitspraken is er de reeks Kifid Kennis. Deze kennisdocumenten geven achtergrond en inzicht in de manier waarop Kifid met klachten over een bepaald onderwerp omgaat. In 2022 is Kifid Kennis uitgebreid met acht nieuwe kennisdocumenten. Drie hiervan vormen een drieluik waarin het gaat over de registratie in een waarschuwingsregister door de bank of verzekeraar. Welke maatregelen mag een bank of verzekeraar treffen? Wat kunt u doen? Het kennisdocument ‘Zelf geld overboeken naar een oplichter’ is geactualiseerd; dit was nodig vanwege nieuwe afspraken tussen de banken over een coulancekader voor bankhelpdeskfraude.
Benieuwd naar Kifid Kennis? U kunt ze vinden via https://www.kifid.nl/kennis/
De voorzitter van de Geschillencommissie en medewerkers van Kifid verzorgden op uitnodiging van brancheorganisaties, assurantieclubs, kennisinstellingen en media meerdere presentaties. Ook leverden mensen van Kifid bijdragen aan artikelen en/of publicaties gericht op een juridisch publiek. Terugkerende thema’s in deze presentaties en publicaties zijn: Hoe gaat de klachtbehandeling bij Kifid in zijn werk? Wat is er te leren van Kifid-uitspraken? Hoe kun je een klacht zelf oplossen en een procedure bij Kifid of de rechter voorkomen? Hoe is de governance van Kifid geregeld? Wat houdt bemiddeling door Kifid in en hoe gaat dat in zijn werk? Het illustreert dat Kifid de buitenwereld in de gelegenheid stelt te leren van Kifid.