Zichtbaarheid
Het is belangrijk dat consumenten en kleinzakelijke ondernemers met een financiële klacht Kifid weten te vinden. Juist ook daarom heeft Kifid voortdurend aandacht voor het behoud en versterken van haar naamsbekendheid. Met nieuwsberichten, columns en interviews vestigt het klachteninstituut gedurende het gehele jaar de aandacht op belangwekkende uitspraken en ontwikkelingen in de organisatie.
Op werkdagen (maandag tot en met vrijdag) bezoeken dagelijks rond de 200-300 mensen de website van Kifid. Naast de homepage gaat de interesse voornamelijk uit naar de Kifid-uitspraken, het reglement, en hoe mensen een klacht kunnen indienen. Bezoekers van de website maken ook veelvuldig gebruik van het register met aangesloten financiële dienstverleners en van de sneltest.
Kifid gebruikt LinkedIn en Twitter om nieuwsberichten, kennisdocumenten, animaties en vacatures onder de aandacht te brengen van haar volgers en andere geïnteresseerden. In 2022 wist Kifid opnieuw ruim 1.000 nieuwe volgers aan zich te binden via LinkedIn. Dat heeft het totaal aantal volgers op ruim 8.500 gebracht eind 2022. Het aantal volgers van Kifid op Twitter blijft in 2022 met 650 stabiel.
Op uitnodiging van AM, het vakblad voor professionals in de financiële dienstverlening, schreef Eveline Ruinaard in 2022 vier blogs voor amweb.nl. Deze blogs zijn als column ook gepubliceerd in am:magazine en door Kifid op haar sociale mediakanalen verspreid.
Kifid wist met uitspraken, nieuwsberichten en kennisdocumenten in 2022 regelmatig aandacht te krijgen in de Geld-rubriek van De Telegraaf, consumentenrubrieken zoals Geld & Recht van Plus/PlusOnline en de Geldgids van de Consumentenbond. Ook de consumentenprogramma’s
Radar en Kassa besteedden in hun nieuwsbrieven, op tv en op de website aandacht aan meerdere uitspraken van Kifid, in het bijzonder over de onderwerpen ‘variabele rente op doorlopend krediet’ en ‘online oplichting / spoofing’. In vakmedia zoals am:web, vvp-online en infinance is er wekelijks aandacht voor Kifid. Ook in juridische vakmedia en in nieuwsbrieven van consumentenorganisaties en financiële brancheorganisaties zijn regelmatig publicaties over Kifid en/of uitspraken van Kifid verschenen.
In totaal kreeg Kifid in 2022 ruim 800 unieke vermeldingen in online berichtgeving. Op sociale mediakanalen werd Kifid meer dan 2.000 keer genoemd.