Vorige Volgende

Delen

In gesprek met ...

Met het oplossen van financiële klachten en de publicatie van meer dan 1.100 uitspraken in 2024 is Kifid van betekenis voor zowel consumenten en kleinzakelijke ondernemers als de financiële sector. Door kennis, inzichten en ervaring uit de klachtpraktijk terug te geven aan de samenleving kan Kifid mede bijdragen aan het voorkomen van financiële klachten en geschillen. Juist daarom hecht Kifid veel waarde aan regelmatig contact en overleg met financiële brancheorganisaties, met organisaties uit de consumentenhoek en het mkb en met de relevante ministeries.

In het voorjaar heeft Kifid de verschillende stakeholders elk afzonderlijk bezocht voor een gesprek over ontwikkelingen over en weer. In het najaar vonden twee afzonderlijke overleggen plaats; enerzijds met de vertegenwoordigers van ACM, Consumentenbond, Nibud, VEB, en Vereniging Eigen Huis en anderzijds met vertegenwoordigers van de financiële brancheorganisaties: Adfiz, Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), Organisatie van Financiële Dienstverleners (OvFD), Verbond van Verzekeraars, en VV&A.
In deze stakeholderdialogen is gesproken over de ontwikkelingen bij Kifid, het jaarverslag en de begroting, en welke trends en ontwikkelingen Kifid signaleert in de klachtenpraktijk. Consumentenorganisaties en financiële brancheorganisaties deelden met Kifid wat zij signaleerden over de financiële dienstverlening aan consumenten.

Kifid zat in het voor- en najaar met de toezichthouders AFM en DNB aan tafel en voerde regelmatig overleg met het ministerie van Financiën. Met het ministerie van Justitie en Veiligheid is samen met de andere ministerieel erkende ADR-geschilleninstanties meerdere malen overleg gevoerd. Die overleggen gingen onder meer over de lopende herziening van de Europese richtlijn voor alternatieve geschilbeslechting (ADR-richtlijn) en over de manier waarop Nederlandse ADR-organisaties kunnen bijdragen aan de versterking van de toegang tot het recht. Ook heeft Kifid, evenals de overige erkende ADR-organisaties, haar reactie gegeven op de internetconsultatie over het Tijdelijk besluit experiment nabijheidsrechter.

Vanwege de Wet toekomst pensioenen (Wtp) is Kifid door de toenmalige minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen per 1 januari 2024 aangewezen als alternatieve geschilbeslechter voor klachten over pensioenverzekeringen en premiepensioeninstellingen (ppi’s). De wet stelt eisen aan de klachtbehandeling door pensioenfondsen, pensioenverzekeraars en premiepensioeninstellingen (ppi's) in het belang van een goede rechtsbescherming voor deelnemers aan pensioenregelingen en pensioengerechtigden. Kifid onderhoudt om die reden goed en regelmatig contact met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Mensen mogen erop vertrouwen dat Kifid de behandeling van klachten over pensioenverzekeraars en ppi's voortzet op de manier zoals het klachteninstituut dit al jarenlang doet. 

Ook kleinzakelijke ondernemers kunnen voor klachten over bepaalde financiële producten en diensten terecht bij Kifid. Vanwege de behandeling van klachten over kleinzakelijke financiering, alternatieve financiering, kort zakelijk krediet en erkend financieringsadvies MKB onderhoudt Kifid contact met zowel de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) als de Stichting MKB Financiering. Het aantal ondernemersklachten blijft ook in 2024 gering. Zodra het aantal behandelde klachten van kleinzakelijke ondernemers groeit, zal Kifid de dialoog met vertegenwoordigers van ondernemersorganisaties zoals MKB-Nederland, LTO-Nederland, ONL en ZZP-Nederland intensiveren.