Vorige Volgende

Delen

Zichtbaarheid

De naamsbekendheid en zichtbaarheid van Kifid behouden en versterken is belangrijk. Voor consumenten en kleinzakelijke ondernemers met een financiële klacht moet Kifid gemakkelijk vindbaar zijn. Het klanttevredenheidsonderzoek 2024 wijst uit dat de meeste mensen met Kifid in contact komen dankzij informatie van hun financiële dienstverlener. Een aanzienlijk deel raakt op een andere manier met Kifid bekend, zoals via internet en publicaties in de media. Daarnaast verwijzen belangen- en consumentenorganisaties of hulpverleners zoals politie, Slachtofferhulp en het Juridisch Loket mensen door naar Kifid. Toch is het mogelijk dat er mensen zijn met een financiële klacht die niet bij Kifid aankloppen. Daarom blijft Kifid zich inspannen mensen op meer en alternatieve manieren en plekken te informeren over wat Kifid voor hen kan betekenen. Met nieuwsberichten, columns en interviews vestigt het klachteninstituut gedurende het gehele jaar de aandacht op belangwekkende uitspraken en ontwikkelingen in de organisatie.

Op werkdagen (maandag tot en met vrijdag) bezoeken dagelijks rond de 300 mensen de website van Kifid. Naast de homepage gaat de interesse voornamelijk uit naar de Kifid-uitspraken. In de top-10 van meest bezochte pagina’s volgen daarna de Kifid Kennisreeks, hoe je een klacht kunt indienen, het register met aangesloten dienstverleners, de sneltest, de pagina met veelgestelde vragen, de reglementen en de contactpagina.

Al jarenlang is Kifid actief op LinkedIn en X (voormalig Twitter) met het delen van nieuwsberichten, kennisdocumenten, animaties en om vacatures onder de aandacht te brengen van haar volgers en andere geïnteresseerden. Om meer en andere doelgroepen te bereiken heeft Kifid in september 2024 haar aanwezigheid op social media uitgebreid: Kifid is nu ook te vinden op Facebook en Instagram. 
Met ruim 700 nieuwe volgers in 2024 heeft Kifid op LinkedIn inmiddels meer dan elfduizend volgers aan zich weten te binden. Eind 2024 is het totaal aantal volgers ruim 11.350 ten opzichte van 10.600 eind 2023. Op X is het aantal volgers in 2024 licht gedaald en inmiddels is Kifid hier sinds februari 2025 niet meer actief. Mensen kunnen Kifid op social media blijven volgen via LinkedIn, Facebook en Instagram. Met aansprekende posts, reels en video's weet Kifid goede interactie te realiseren.

Voor amweb.nl, een nieuwsplatform voor de financiële professional, schreef Eveline Ruinaard in 2024 zes blogs. Deze blogs zijn daarnaast door am: en door Kifid op haar sociale mediakanalen verspreid.  De publicatie van het Kifid-Jaarverslag 2023 was voor de Telegraaf aanleiding om met Eveline Ruinaard in een paginagroot artikel stil te staan bij de behaalde resultaten van dat jaar en haar oproep voor betere financiële educatie in Nederland. Kifid leverde verder een bijdrage aan de juridische jubileumbundel bij gelegenheid van 100 jaar VEB.

Telegraaf, 18 april 2024 - publicatie bij presentatie van het Kifid Jaarverslag 2023

Ook in 2024 hebben uitspraken, nieuwsberichten en kennisdocumenten van Kifid regelmatig geleid tot aandacht voor het werk van Kifid in de Geld-rubriek van De Telegraaf, consumentenrubrieken zoals Geld & Recht van Plus/PlusOnline en de Geldgids van de Consumentenbond. Daarnaast kwamen bij de consumentenprogramma’s Radar en Kassa meerdere uitspraken van Kifid aan bod of is gebruik gemaakt van reacties van Kifid op door de redactie voorgelegde vragen. Zoals over bankhelpdeskfraude, over de overlijdensrisicoverzekering in relatie tot hypotheken en over de rente-opslag op hypotheken. 
In vakmedia zoals am:web, vvp-online en infinance is er wekelijks aandacht voor Kifid. Ook in juridische vakmedia en in nieuwsbrieven van financiële brancheorganisaties zijn regelmatig publicaties over Kifid en/of uitspraken van Kifid verschenen.