Vorige Volgende

Delen

Kifid bron van kennis

Kifid is naast klachteninstituut een belangrijke bron van kennis. Met de publicatie van meer dan 1.100 uitspraken in 2024 is Kifid transparant naar iedereen over hoe de Geschillencommissie en de Commissie van Beroep (juridisch) oordelen over financiële klachten. Kifid-uitspraken worden veelvuldig gelezen, krijgen aandacht in vakmedia, algemene media en consumentenrubrieken en vormen de basis voor lezingen en workshops waarin advocaten en andere deskundigen Kifid-uitspraken duiden. Deze voorbeelden laten zien dat Kifid-uitspraken een betekenisvolle bijdrage leveren aan het lerend vermogen van financiële dienstverleners en aan de rechtsvorming en rechtsontwikkeling in de financiële sector.

Benieuwd naar Kifid Kennis? De kennisdocumenten vindt u via https://www.kifid.nl/kennis/

Steeds meer mensen weten de reeks Kifid kennisdocumenten op de website van Kifid te vinden. Deze kennisdocumenten zijn gericht op een breder en algemeen publiek met interesse voor specifieke onderwerpen. In 2024 is de reeks uitgebreid met zes nieuwe kennisdocumenten en zijn oude kennisdocumenten waar nodig geactualiseerd. Ze geven achtergrond en inzicht in de manier waarop Kifid met klachten over een bepaald onderwerp omgaat. Zoals bijvoorbeeld ‘De verzekeraar zegt mijn rechtsbijstandverzekering op omdat ik er te vaak een beroep op doe. Mag dat?' of 'Mag een bank of broker vragen naar de herkomst van mijn geld?' 

De voorzitter van de Geschillencommissie en medewerkers van Kifid hebben op verzoek van media, brancheorganisaties en kennisinstellingen verschillende presentaties verzorgd. Kifid verzorgde twee Masterclasses voor masterstudenten van de rechtenfaculteiten van respectievelijk de Erasmusuniversiteit Rotterdam (EUR) en de Rijksuniversiteit (RU) Nijmegen. En een college voor rechtenstudenten van de Universiteit Utrecht. 

Terugblik op een kijk achter de schermen bij Kifid door Financieel Zeker op LinkedIn