Kifid bron van kennis
Kifid is naast klachteninstituut een belangrijke bron van kennis. Met de publicatie van ruim 1.000 uitspraken is Kifid transparant naar iedereen over hoe de Geschillencommissie en de Commissie van Beroep (juridisch) oordelen over financiële klachten. Kifid-uitspraken worden veelvuldig gelezen, krijgen aandacht in vakmedia, algemene media en consumentenrubrieken en vormen de basis voor lezingen en workshops waarin advocaten en andere deskundigen Kifid-uitspraken duiden. Deze voorbeelden laten zien dat Kifid-uitspraken een betekenisvolle bijdrage leveren aan het lerend vermogen van financiële dienstverleners en aan de rechtsvorming en rechtsontwikkeling in de financiële sector.
Op de website van Kifid is de reeks Kifid kennisdocumenten gericht op een breder en algemeen publiek met interesse voor specifieke onderwerpen. In 2023 is de reeks uitgebreid met zeven nieuwe kennisdocumenten en zijn oude kennisdocumenten zijn geactualiseerd. Ze geven achtergrond en inzicht in de manier waarop Kifid met klachten over een bepaald onderwerp omgaat. Zoals bijvoorbeeld ‘Wat kan ik doen tegen een negatieve BKR-registratie’ of ‘Ik kan de lasten van een krediet niet dragen. Is mij te veel geld geleend?’
Veel klachten weet Kifid op te lossen met bemiddeling. Met het kennisdocument ‘Bemiddeling, wat houdt dat precies in?’ legt Kifid op een begrijpelijke manier en aan de hand van praktische voorbeelden uit wat mensen van bemiddeling bij Kifid kunnen verwachten.
Benieuwd naar Kifid Kennis? U kunt ze vinden via https://www.kifid.nl/kennis/
De voorzitter van de Geschillencommissie en medewerkers van Kifid hebben op verzoek van media, brancheorganisaties en kennisinstellingen verschillende presentaties verzorgd. Kifid verzorgde twee Masterclasses voor masterstudenten van de rechtenfaculteiten van respectievelijk de Erasmusuniversiteit Rotterdam (EUR) en de Rijksuniversiteit (RU) Nijmegen. En samen met de Nationale Ombudsman een college aan tweedejaars rechtenstudenten van de Universiteit Utrecht. In de Financieel Juridische Reeks is dankzij bijdragen van Kifid-medewerkers de FJR-bundel ‘Kifid, toegankelijk recht doen in financiële geschillen‘ verschenen. In de bundel zijn artikelen samengebracht over de belangrijkste ontwikkelingen, vragen, wensen en ideeën over het beslissen in en oplossen van geschillen van consumenten en ondernemers aan de ene kant en financiële dienstverleners aan de andere kant. In juni 2023 heeft Gijs Molkenboer namens de redactieraad het 1e exemplaar van deze FJR-bundel over en door Kifid overhandigd aan Eveline Ruinaard.